overlay

Ramazan Ayında Sağlıklı Beslenme

RAMAZANDA BESLENME

Ramazan ayının Mayıs ayına denk gelmesi sebebiyle oruç tutan bireylerin beslenmelerine daha dikkat etmeleri gerekmektedir. Normal koşullarda bireylerin beslenme programında öğün sıklığı 4-7  arasında değişirken, ramazanda öğün sıklığı 2 öğüne düşer. Ramazan ayındaki beslenmeyle ilgili kaygılar kilo alımı ya da vücuttaki su oranının azalması olarak karşımıza çıkmaktadır.

Sıcak günlere denk gelen ramazan ayında ilk olarak dikkat etmemiz gereken durum günlük su ihtiyacını karşılamaktır. Kişiye göre değişmekle beraber günlük su ihtiyacımız olan 10-15 su bardağı su, iftarla sahur arasında tüketilmesi gerekir. Orucu bir su bardağı su ile açmak, çabuk doyulmasına ve bir anda tüm yemeklerin yenmesinin önüne geçilmesi açısından önemlidir. Yemek yedikten 40-45 dakika sonra su içmeye devam edilmelidir. Bir anda suya yüklenilmesi midenin yorulmasına neden olabilir. Sıvı alımı olarak su, çorba, ayran, sebze ve meyveler tercih edilebilir. İçilen çay ya da kahve su yerine geçmez, çünkü bunlar diüretik maddelerdir.

Yeterli ve dengeli beslenme bu ayda da unutulmamalıdır. Sağlıklı tabak modeli iftar ve sahura da uygulanmalıdır. Sağlıklı tabak modelinde süt grubu, et grubu, sebze ve meyve grubu, ekmek grubunun aynı anda olması gerekir.

Ramazan ayında günde 3 öğün tüketmeye özen gösterilmelidir. Uzun süreli açlıktan sonra, aniden mideye yüklenmek, iftar sonrasında hazımsızlık çekilmesine neden olabilir. Bunu önlemek için orucu kuru hurma, kuru kayısı gibi posalı yiyeceklerle açıp, oruca çorba ile devam edilmelidir. Hazımsızlık sorununu düzeltmek için lifli besinler seçilmelidir. Bunlar tam tahıllı ekmekler, sebze ve meyveler, kuru baklagil gruplarıdır. Çorbadan sonraki ana yemek tercihleri kızartma veya hamur işi gıdalar yerine ızgara, haşlama ve ya fırın yemekleri tercih edilmelidir. İftarda tatlı tüketimine de dikkat edilmelidir. Porsiyon kontrolü dahilinde şerbetli tatlılar yerine sütlü tatlılar, dondurma ya da meyveli tatlılar tercih edilmelidir.

Bu ayda mutlaka sahura kalkılmalıdır. Sahurda tüketilen peynir, yumurta, yoğurt gibi tokluk hissi oluşturacak besinler tercih edilmelidir. Sahurda çok tuzlu yiyeceklerden uzak durulmalıdır. Tüketilen tuzlu gıdalar susuzluğu artıracaktır.

İftardan sonraki süreçte yürüyüş yapılmalıdır. Orucu açtıktan 1.5-2 saat sonra yürüyüş yapılmalıdır. Yürüyüş yapmak besinlerin sindirimine yardımcı olurken, aynı zamanda yavaşlayan metabolizmayı hızlandıracaktır. İftar ve sahur arasına bitki çayları ve meyve eklenmesi, yavaşlayan metabolizmanın hızlanmasına da yardımcı olacaktır.

Herkese sağlıklı ramazanlar…

                                                                                                                                                                                                                                                                                 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Dyt. Burçin AYGÜN ÇEVİK